Uit de techniekles: (door meester Jasper)

Bij de technieklessen afgelopen weken hebben we ons bezig gehouden met gereedschap. We hebben dit in alle klassen gedaan met behulp van het kabelbaan werkstuk. Dit is een werkstuk wat iedere twee jaar terug komt. Het fijne aan de kabelbaan is dat het werkt op verschillende niveaus. Het concept is dat de kinderen een karretje maken wat we via een touw naar beneden laten gaan. Dit wordt geïntroduceerd met een verhaal over een bergbeklimmer die graag snel de berg af wil omdat het lunchtijd is. Helaas zit er een rivier tussen de berg en het restaurant (met haaien en kwallen en krokodillen) waardoor er een manier moet worden gevonden om over de rivier te gaan. De kinderen maken dan een kabelbaan karretje om naar beneden te schieten langs het touw.

De jongste kinderen (groep 3 en 4) krijgen een op maat gemaakt stuk hout. Ze moeten dit afwerken en spijkers op de juiste plek timmeren om de lussen van het karretje aan vast te maken. De middengroepen (5 en 6) krijgen per tweetal een stuk hout wat eerst in tweeën gezaagd moet worden en daarna afgewerkt moet worden tot een karretje. De oudste groepen (7 en 8) moeten eerst een bouwtekening maken met de juiste maten en mogen daarna hun karretje zagen van lange onafgewerkte planken. Als de karretjes af zijn spannen we een draad van het balkon bij groep 8 naar beneden naar de keuken in de grote hal en kunnen de karretjes zo naar beneden gestuurd worden. Omdat dit werkstuk telkens terugkomt kunnen de kinderen zich telkens verbeteren en komen ze meerdere keren in aanraking met het bouwproces en leren ze hier steeds meer over.

Tijdens de klusklassen werken de kinderen zelfstandig aan zelfverzonnen projecten. Het is hierbij zaak dat de leerling zelf inschat wat haalbaar is en hier mee aan de slag gaan. Belangrijk aspect is het hebben van een plan en kunnen aantonen dat dit plan ook stapsgewijs wordt uitgevoerd. De klusklassen zijn een perfect moment om van het overgebleven hout af te komen.

Het groepje van de talentmiddag houdt zich bezig met robotica. We hebben een robot gebouwd van Lego en zijn deze aan het programmeren met de ipad. We hebben gekeken hoe de hoeveelheid assen in de wielen impact hebben op de manier waarop de robot zichzelf kan besturen. We zijn begonnen met een enkele as met daaraan twee wielen, maar de kinderen kwamen er al snel achter dat je de twee wielen dan alleen maar dezelfde kant met dezelfde snelheid op kon laten draaien. Dit is prima als je alleen maar rechtdoor wilt, maar voor bochten niet geschikt. De tweede robot heeft twee wielen met twee lossen assen, waardoor de wielen individueel van elkaar kunnen draaien. Dit zorgt ervoor dat de robot bochten kan draaien.

Fijne kerstvakantie!

meester Jasper