Van de voorjaarsvakantie tot de meivakantie in groep 5 (schooljaar 20-21)

Natuurlijk hebben we ook koningsdag gevierd. We deden allerlei “Ik hou van Holland” spelletjes en we kwamen allemaal in het oranje op school.

Dat wij op de KJS een stel grapjassen hebben rondlopen, bleek wel uit de 1 april grap die de juffen en meesters hebben uitgehaald met de kinderen. De kinderen moesten betalen om naar de wc te mogen. Meester Koen was een beeldige wc juffrouw en veel kinderen waren in de grap getrapt!! In onze klas was er zelfs een zielig vogeltje onder een emmer. Of toch niet?

Op school zijn we met elkaar druk bezig geweest over hoe we in de klas met elkaar om willen gaan. Daarbij is vertrouwen in elkaar belangrijk. Daar hebben we een spel voor gedaan waarbij een kind geblinddoekt werd, maar wél iemand moest “volgen” tijdens een parcours in de klas.Een ander belangrijk aspect is elkaar willen helpen. Daarbij hebben we het spel “schipbreukeling” gespeeld waarbij je met veel kinderen op een “eiland” zit, maar dat eiland wordt wel steeds kleiner…  Wat nu?

Tot slot: we houden erg van buiten gymmen. Juf Anja bedenkt steeds leuke dingen om met ons te doen!

Van de kerstvakantie tot aan de voorjaarsvakantie in groep 5 (schooljaar 20-21)

Na de kerstvakantie moesten alle basisschoolkinderen in Nederland online les gaan volgen. De kinderen op de KJS in groep 5 dus ook. Gelukkig wisten de kinderen en de juffen al een beetje hoe dat was, omdat we het al eerder is gebeurd. Het is natuurlijk jammer om je vrienden zo’n tijd niet te zien. Gelukkig konden we wél buiten gymmen met elkaar en dat deden veel kinderen dat ook. Lukte dat niet, dan kon je ook online blijven en bewegen met Nathan Rutjes, lekker met elkaar kletsen of een spelletje met de juf doen.
Naast rekenen, taal en spelling was er ook ruimte voor verschillende “challenges”. Omdat ouders het nu thuis extra druk hebben, hadden de leerkrachten een idee om de ouders te verwennen door op ons You Tube kanaal filmpjes te zetten. In die filmpjes leggen leerkrachten hun lievelingsrecept stap voor stap uit zodat de kinderen kunnen koken!

In onze groep hadden wij ook verschillende challenges. Zo moesten we ons eigen geheimschrift maken en een brief naar de juf sturen:

En ook een zo hoog mogelijke toren maken van speelkaarten zonder lijm of plakband te gebruiken of een toren van alleen maar spekjes en satéprikkers.

Ook gingen we kijken wie thuis spullen bij elkaar kon zoeken door bijvoorbeeld zo snel mogelijk een pan, een rode sok en een gummetje in beeld te laten verschijnen of dat je 3 voorwerpen verzamelt die samen ongeveer de lengte van 1 (deci)meter zijn!
Omdat er in deze periode de nationale voorleesdagen waren hebben we gevraagd of meester Koen bij ons voor wilde komen lezen en dat deed hij héél goed!!

Er was gelukkig ook tijd om lekker te tekenen en te knutselen, maar we zijn vooral blij  dat we elkaar gauw weer in het echt zien!

Van de herfstvakantie tot aan de kerstvakantie in groep 5 (schooljaar 20-21)

In groep 5 wordt er hard gewerkt. Vaak via de laptop, maar ook regelmatig met een reken- of taalcircuit of lessen waarin er bewogen kan worden! En topo leren we met een atlas.

Maar er is ook tijd om lekker te knutselen.

We hebben deze periode ook onze talentmiddagen gehad. Dan kun je je inschrijven voor een hoop leuke dingen zoals koken, freerunnen of muziek maken.

Sinterklaas hebben we gevierd door surprises te maken. We kregen van de sint een mooi cadeau voor de hele klas én… we hadden pietengym!

Aan het einde van het schooljaar hadden we ook nog een fijn kerstfeest! We hebben in de klas spelletjes gespeeld en liedjes gezongen en daarna lekker gedanst op de muziek van onze eigen meester Koen!

Namens iedereen in groep 5 fijne kerstdagen en een goed nieuwjaar!

Van de zomervakantie tot aan de herfstvakantie in groep 5 (schooljaar 20-21)

De eerste weken van het schooljaar 2020-2021.

Wat is de eerste periode in groep 5 snel gegaan! De weken zijn echt voorbij gevlogen.
We zijn begonnen met de gouden weken. Daarin hebben we kennis gemaakt met elkaar. Dat hebben we op verschillende manieren gedaan. Zo hebben we elkaar complimenten gegeven. Die schrijven we op een briefje, posten we in de klassenbrievenbus en daarna plakt de juf dat in ons complimentenschrift.
Ook speelden we een spel waarbij we moesten samenwerken. We gingen met onze ruggen tegen elkaar aan zitten en moesten ,door samen te werken, opstaan. Dat was moeilijk, maar wel heel leuk!

In groep 5 maken we kennis met allerlei nieuwe vakken zoals biologie, aardrijkskunde en geschiedenis. Rekenen, taal en spelling doen we ook; dat wordt steeds iets lastiger.

De juf geeft ook iedere week een “grej of the day” op. Dan krijgen we een raadsel waar we (ook thuis) over na gaan denken. De volgende dag vertellen we wat we denken dat het antwoord is en dan gaat de juf een soort korte spreekbeurt geven over het onderwerp. De bedoeling is dan dat wij aan 3 mensen vertellen wat we geleerd hebben!

Naast hard werken gaan wij natuurlijk ook lekker ontspannen. We hebben technieklessen waar we mooie dingen maken, we hebben Toppie lessen en we gymmen 2x in de week.

Tot slot hebben we voor de herfstvakantie nog de Kinderboekenweek gehad. Het thema was “En toen”.
Wij hadden in de klas een mooi museum met allemaal oude spullen. Er zat zelfs een dino ei bij! En we hebben natuurlijk ook lekker gelezen. We mochten dan als de bel ging ons kussen pakken en een fijne plek zoeken om lekker te lezen.

Van de meivakantie tot de zomervakantie in groep 5

Bo en Hayden schreven een leuk stukje over hun schooljaar in groep 5…….

Wij hebben een leuk schooljaar gehad in groep 5!

In groep 5 hebben wij heel veel nieuwe tafels geleerd zoals de tafel van 8 7 9 6 4 en 3.
Bij het schoolwerk thuis (in de “coronatijd”) hebben wij veel gewerkt. Het was soms best wel lastig, maar even doorzetten dan kom je er wel uit.

We deden soms ook een leuk dansje of spelletje tussen de lessen door in de klas.
En je leert ook leuke dingen zoals biologie, aardrijkskunde en geschiedenis.
En bij meester Jasper techniek en bij juf Anja gymmen.

Juf Gaby is een lieve en leuke juf! Volgend schooljaar is ze weer onze juf.

We hebben veel geleerd.

Nieuwe spellingscategorieën, zoals categorie hond en jager.
En natuurlijk nieuwe rekendoelen zoals H T E schema en we hebben veel gelezen .
We weten veel nieuwe verkeersregels zoals “rechtdoor op de zelfde weg gaat voor”.
En natuurlijk taal categorieën, zoals mannelijke en vrouwelijke woorden.
Niewsbegrip ”de reuzenschildpadden” daar ging het niet goed mee. En de grootste Tanzaniet ter wereld.

En we hebben veel toetsen gemaakt van cito taal, spelling, rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. We doen ook veel Kahoot quizzen, hebben veel getekend en veel circuit gedaan bij rekenen spelling en taal.
We kunnen allemaal heel mooi schrijven.
En bij leefstijl hebben we geleerd over je lichaam en over pesten.

We hebben lieve kinderen in de klas!
Bij de verjaardagen mochten wij op de tafel staan, op het bord taarten versieren
en de klassen rond.

Dus het was een top jaar en nu op naar groep 6!
Groetjes van Bo en Hayden

Van de voorjaarsvakantie tot de meivakantie in groep 5

De afgelopen weken zagen de schooldagen er anders uit. Door het coronavirus moesten de scholen noodgedwongen sluiten.

In een korte tijd heeft de KJS samen met de ouders van groep 5 het afstandsonderwijs gerealiseerd. Er is door de kinderen van groep 5t thuis ontzettend hard gewerkt.

De dag begon om 09.30 tot 10.00 met een dagopening waarbij instructie hoorde. Zo konden de kinderen toch even de juf zien en ook even een gezellig kletspraatje maken. Daarna gingen alle kinderen aan de slag met hun dagtaak.

Van de kerstvakantie tot de voorjaarsvakantie in groep 5

Juf Gaby van groep 5 is een kei in het versturen van Parro berichten aan ouders.

Zij brengt de ouders soms wel meerdere keren per dag op de hoogte van de lessen die er gegeven zijn. Wat het doel van de les was, hoe er aan dit doel gewerkt is en wat kinderen eventueel thuis nog kunnen doen. Onderstaand een kleine greep uit deze berichten…

Geschiedenis: Introductie van het nieuwe thema: Ridders en kastelen. We hebben het thema geïntroduceerd met een verhaal uit het boek “lang geleden”. Ook hebben we nog even teruggeblikt op het vorige thema met de Romeinen. De blokjes zijn aandachtig gelezen. We hebben van elkaar geleerd door elkaars werk na te kijken. Hierbij gaven de kids elkaar tips en tops.

Spelling Het doel van de les: Aan het eind van de les kan ik woorden uit de categorie hond herkennen en goed schrijven. (Je hoort een t, maar schrijft een d. Maak het woord langer. Hond – honden) De kinderen bedenken zelf woorden die bij deze categorie horen. Wat bedenken ze goede woorden zeg: brandveilig, goud, honderdtallen etc. Daarna zijn we de woorden coöperatief gaan wisselen en hebben we de woorden in een kleurtje op de lijst toegevoegd. Er worden tips en tops gegeven.

Nieuwsbegrip Doel van de les: Aan het eind van de les kan ik de tekst voorspellen en heb ik gewerkt aan mijn woordenschat. Een grote betrokkenheid bij de les nieuwsbegrip. Het onderwerp van de tekst “Bosbranden in Australië”. Het roept veel vragen op bij de kinderen waardoor er een mooi gesprek ontstond.

Deelsommen saai….. buiten niet hoor! 16:4=….. in kleine groepjes overleggen de kinderen over de uitkomst van de som, en moeten ze samen werken om het juiste aantal kinderen ook nog op de juiste plek te krijgen!!

Toppie beeldend: Vandaag kwam juf Anita van Toppie op bezoek. We hebben geleerd over kunstenaar en architect Hundertwasser. We hebben gekeken naar zijn kenmerken en zijn werk. Kenmerken zijn: – golvende lijnen – heldere kleuren – omkaderde vlakken -gebruik van goud en zilver Stap voor stap zijn de kinderen nu met deze kenmerken aan het werk en ontwerpen zij hun eigen Hundertwasser schilderij.

Groep 5 is vandaag weer aan de slag geweest met spelling. De woorden uit de categorie “jager” vinden veel kinderen moeilijk. Hoor je de klank aan het eind van de klankgroep lang, plak je er 1 achter het behang. Jaa/ger = jager, aa/fri/kaa=Afrika enz. We hebben zelf jager woorden gezocht. En ze achterop het behang geplakt. Als er thuis nog mooie woorden bedacht worden, mogen deze ook opgeschreven worden en op het behang geplakt worden. Veel bedenk plezier!

Vanmiddag was het tijd voor de 2e talentenmiddag op de KJS. De kinderen van gr.3 t/m 8 zijn weer heerlijk aan de slag gegaan met allerlei verschillende workshops! Wat een diversiteit door de hele school, de gymzaal en het Midden-Inn. Bakken, kunst, een schoolkrant maken, schaken, de 3Dprinter, dans, tennis, handvaardigheid, gezelschapspelletjes spelen,voetbal, handletteren en een stopmotion filmpje maken. Wat een talenten zagen we vanmiddag weer stralen!

Rekenen: Deze week hebben we geoefend met klokkijken. Doel van de les: bereken hoeveel tijd er tussen de begintijd en de eindtijd zit. Bijvoorbeeld : hoelang duurt de film? Er is vooral veel samengewerkt. De kinderen leren erg veel van elkaar. Omdat veel kinderen klokkijken lastig vinden, geef ik vandaag een oefenboekje klokkijken mee.

Rekenen: Tafels, tafels en nog een tafels! Vandaag heeft groep 5 tafelhappertjes gemaakt. Stap voor stap is het happertje van de tafel van 7 en 8 gevouwen. Toen dat bij iedereen gelukt was, zijn we het spel mix en koppel gaan spelen. Er is geoefend met veel plezier! Ook leuk om thuis een happer te vouwen met de tafels door elkaar en dan het spel te spelen!

Circuit werk….

Valentijnsdag: Ik werd aangenaam verrast door mooie cadeautjes! Heel erg bedankt! Ontzettend lief! Daarna zijn we aan de slag gegaan met een Valentijn rekenen en spelling circuit. Er zijn vijf activiteiten: – harten tekenen – geheim sommen – geheim taal – woordzoeker – laptop De kinderen hebben groepjes gemaakt aan de hand van een kwartet spel. Maak een kwartet en dat is dan je groepje.

Van de herfstvakantie tot aan de kerstvakantie in groep 5

In groep 5 vliegt de tijd voorbij! Wat hebben we weer ontzettend veel gedaan en ontzettend veel geleerd.

We hebben leuke Toppie lessen gehad. Zo hebben de kinderen les gekregen in de basisvaardigheden van hockey en tennis. Dit doen zij met veel plezier!

 

Ook hebben we hele gave lessen van techniek gehad. In de lessen van meester Jasper hebben de kinderen gewerkt met het programmeer programma Scratch. De kinderen mogen hun eigen fantasie gebruiken om iets moois te programmeren.

 

Er is afgelopen periode veel samengewerkt. Coöperatief leren is ontzettend leuk. Je kunt veel van elkaar leren!

 

Ook Sinterklaas is langs geweest in groep 5. Dit jaar hebben de kinderen voor het eerst surprises gemaakt. Wat zitten er toch goede hulp sinten in groep 5!

Nu is de klas mooi versierd met lichtjes, kerstbomen en kerstballen. Wij zijn helemaal klaar voor het heerlijke kerstdiner!

 

Op naar een leerzaam en gezond 2020!

De eerste weken van het schooljaar 2019 -2020

De eerste weken in groep 5 zijn voorbij gevlogen! Hier een kleine terugblik op wat we allemaal gedaan hebben en geleerd hebben.

De eerste week hebben we kennis gemaakt met elkaar. We hebben elkaar, in een coöperatieve vorm, vakantie verhalen verteld.

Ook hebben we kennis gemaakt met nieuwe vakken zoals de zaakvakken: aardrijkskunde, biologie en geschiedenis. Maar er is ook hard gewerkt aan de sfeer! Dit hebben we gedaan door veel samenwerkingsspelen, coöperatieve werkvormen in te zetten en elkaar complimenten te geven. Om de sfeer nog beter te krijgen, zijn er klassenafspraken gemaakt.

Naast hard werken, is er in groep 5 ook plaats voor ontspanning en andere leuke vakken. Zo worden er Energizers gedaan, leuke technieklessen gegeven door meester Jasper, Toppie lessen dans en sport gegeven.

Tenslotte hebben we een gezellige en leuke Kinderboekenweek gehad. Het thema dit jaar was Reis Mee! Groep 5 was tijdens dit thema het land Italië. Zo hebben wij geleerd over de Romeinen, de Toren van Pisa, het land Italie zelf en zijn we aan de gang gegaan met zelf kruiden maken. De Kinderboekenweek is feestelijk afgesloten met een pannenkoekenlunch, workshop cardio drum en een tentoonstelling.

Kortom.. we hebben veel gedaan en geleerd. Nu is het tijd voor onze welverdiende herfstvakantie!