Bordrij

Huiswerk

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag

Van de herfstvakantie tot de kerstvakantie in groep 4 (schooljaar 21-22)

Het waren een paar drukke weken zo na de herfstvakantie tot aan de kerstvakantie.

Sinterklaas kwam al snel na de herfstvakantie in het land en dat zorgde voor de nodige drukte in de school. Zo was er een mysterie rondom Ozosnel en hielpen wij natuurlijk met veel plezier mee. Ook kon rommelpiet het weer niet laten om de klas flink te verbouwen en de juf enorm te laten schrikken van alle rommel.

We hebben de afgelopen weken genoeg geknutseld en de klas zag er weer tip top uit.

Direct na de Sint viering kon de kerstboom al opgezet worden in de klas en ook voor kerst hadden we genoeg werkjes te maken. Zo maakten we niet alleen leuke knutselwerkjes, maar ook werkbladen rondom kerst.

Tussen alle leuke dingen door moest er natuurlijk ook hard gewerkt worden en wat hebben de kinderen van groep 4 dat toch gedaan. We zijn inmiddels begonnen met het leren van de tafels en dat is soms nog best lastig, maar we blijven goed oefenen.

Zo voor de vakantie kregen de kinderen een les met Afrikaanse trommels. Wat een feest en wat was het leuk! De kinderen deden super mee!

Voor nu mogen de kinderen lekker uitrusten en genieten van een welverdiende vakantie!

Van de zomervakantie tot de herfstvakantie in groep 4 (schooljaar 21-22)

De eerste schoolweken zijn voorbij gevlogen! In groep 4 is veel nieuw voor de kinderen, maar wat doen ze het al goed!

Aan het begin van het schooljaar staan de Gouden weken altijd extra centraal. We doen veel samenwerkingsopdrachten en we leren elkaar daardoor goed kennen.

Leesplezier is belangrijk en daarom maken we er vaak iets leuks van. Dat doen we door level te lezen. Kinderen doorlopen drie levels waar ze op een verschillende manier gaan lezen. Zo lezen ze zittend op de grond, zittend op de tafel en staand op de tafel. Alles om het lezen leuker te maken!
De Kinderboekenweek is in oktober ook van start gegaan. Het thema van dit jaar heeft alles te maken met wat je worden wil. In groep 4 gaan we tijdens de Kinderboekenweek tentoonstelling een restaurant openen in de klas.
Helaas kunnen we nog niet teveel verklappen, maar wel dat het WAANZINNIG wordt! We zijn al een tijdje druk bezig met alle voorbereidingen.

Tijdens de lessen bewegen en werken we veel samen. Dat doen we in de klas, maar ook buiten voor de school. We frissen hierdoor even ons geheugen op én we onthouden alles ook nog eens beter.

Een paar weken geleden stond ons eerste uitje gepland! We gingen op ontdekkingstocht in de weilanden van Hendrik-Ido-Ambacht. Helaas regende het die dag ontzettend, maar wat hebben we het leuk gehad! Eindelijk weer een uitje wat door mocht gaan na alle maatregelen.

Van de meivakantie tot de zomervakantie in groep 4 (schooljaar 20-21)

Ondanks dit gekke schooljaar is het jaar echt voorbij gevlogen. Wat hebben we een fijne tijd met elkaar gehad.

Zo in de laatste periode van het schooljaar hebben we nog hard gewerkt. Bij taal hebben we ons erg beziggehouden met het onderdeel gesprekken voeren en verhalen schrijven. We hebben geleerd om gedichten zonder rijm te schrijven, naamgedichten en elfjes. Bij het voeren van gesprekken hebben we geleerd om een goed telefoongesprek te voeren.

Tussen al het harde werken door was er ook altijd tijd voor een stuk ontspanning. We hebben zo nu en dan kunnen spelen in de speeltuin, we hebben genoten van de gymlessen en de kinderen konden hun creativiteit kwijt bij handvaardigheid.

De laatste paar weken van het schooljaar stonden in het teken van het EK. We hebben knutselwerkjes gemaakt, de klas versierd en hadden zelfs een oranje middag. Tijdens de oranje middag deden we allerlei soorten spellen met een bal. Wat was het leuk

De laatste schoolweek sluiten we af met een groot feest, namelijk de feestweek! Een week lang hebben we elke dag feest en staan er verschillende activiteiten op de planning.

Van de voorjaarsvakantie tot de meivakantie in groep 4 (schooljaar 20-21)

Door de nieuwe maatregelen moesten we in eerste instantie buiten gaan gymmen. Eigenlijk was dit helemaal niet erg, maar juist super leuk. Juf Anja bedacht elke keer wel wat anders. Vaak deed de juf ook met een activiteit mee en konden we ook nog naar de speeltuin om te spelen.

De afgelopen tijd hebben we flink wat knutselwerkjes gemaakt. Zo hebben we door de sluiting van de kappers coronakapsels, oftewel ontplofte kapsels, gemaakt met uitgeblazen ecoline. Ook hebben we werkjes gemaakt die horen bij de lente. Al blijft het lenteweer wat achter: bij ons is genoeg lente in de klas te vinden. De afgelopen tijd hebben we ook de website van de vogelbescherming ontdekt. Op de website van de vogelbescherming kan je nesten van vogels 24 uur per dag bekijken en ook zien hoe ze kuikens krijgen. Een super leuke site dus!

In groep 4 hebben we niet zomaar spelling-, taal- of rekenlessen. We bewegen met regelmaat om ons doel te behalen. Bewegen doen we in de klas of buiten. De afgelopen tijd zijn we vooral bezig geweest met korte en lange klanken bij spelling.

De kinderen helpen de juf altijd met de Engelse lessen. We zijn de afgelopen tijd bezig geweest met het thema ‘my home’. Het is altijd fijn om zulke goede hulpjes te hebben.

Lezen is natuurlijk belangrijk. Daarom doen we ook lezen niet altijd op een standaard manier. In de klas doen we namelijk aan level lezen. Het woord zegt het al: je leest in levels. Zo is level 1 zitten op de grond, level 2 zitten op je tafel en level 3, tevens het leukste level volgens de kinderen, is staan op je tafel. De levels refereren aan de bladzijdes die gelezen moeten worden. Ook gaan we om het lezen te stimuleren naar de bibliotheek. In de bieb kiezen we een eigen boek en ook boeken voor in de klas. In de klas zijn de informatieboeken en stripboeken favoriet. We doen er alles aan om het lezen te stimuleren en de kinderen er plezier in te laten krijgen.

In de klas werken we aan een weektaak. De zelfstandigheid van de kinderen wordt hierdoor enorm gestimuleerd. Op de weektaak staan ook veel samenwerkingsopdrachten. Zo leren de kinderen elkaar beter kennen en werken ze ook met anderen samen. Na de weektaak zijn er ook mag taken. De mag taken bevat leuke, maar leerzame spellen. De spellen bestaan o.a. uit regenwormen, mens erger je niet en kwartet.

De technieklessen van meester Jasper zijn de afgelopen periode op een alternatieve manier doorgegaan, maar daardoor zeker niet minder leuk. Meester Jasper kwam dit keer online via het digibord om de lessen te geven. We hebben de afgelopen tijd gewerkt aan het doel programmeren.

Normaliter is er elk jaar Kom in de klas dag. Kom in de klas dag staat in het teken van de school laten zien aan je opa, oma, buurvrouw, buurman, kennis, etc. Dit jaar kon dat jammer genoeg niet. Voor Kom in de klas dag hebben we daarom een leuk alternatief gebracht. De kinderen kregen 2 pakketjes waar zij dingen moesten invullen en tekenen wat over de klas ging. Zo leerde iemand toch onze klas kennen. Degene aan wie de kinderen het pakketje gaven, kregen ook nog een lekker koekje en koffie/thee.

Van de kerstvakantie tot de voorjaarsvakantie in groep 4 (schooljaar 20-21)

Wat een gekke tijd om een stuk over te schrijven. Plotseling kwamen de kinderen thuis te zitten door de tweede lockdown. Er ging veel schoolwerk mee naar huis voor na de kerstvakantie, want we gingen wederom thuisonderwijs geven.

Vanaf dag 1 hebben de kinderen keihard gewerkt en dat is eigenlijk zo geweest tot de schoolopening. De kinderen van groep 4 hebben hun zelfstandigheid thuis ook laten zien. Natuurlijk waren er ook mindere momenten, want blijf constant maar aandachtig te werk gaan terwijl je thuis zit. Thuis heb je toch de leuke dingen om je heen.

De kinderen kregen elke week een challenge en dit pakten veel kinderen dan ook serieus op. De juffen en meesters waren kookfilmpjes gaan opnemen en ook deze werden thuis uitgeprobeerd.

Twee weken voor de voorjaarsvakantie mochten de kinderen eindelijk weer naar school. Natuurlijk wel met verscherpte maatregelen, maar wat is het fijn om weer samen te zijn. Het is toch wel het leukst om weer met je vriendjes en vriendinnetjes te kunnen spelen. De start van school kon niet beter beginnen, want er was harstikke veel sneeuw gevallen.

We hebben de afgelopen periode keihard gewerkt, zowel thuis als de laatste twee weken op school. We gaan nu genieten van een meer dan verdiende voorjaarsvakantie.

Van de herfstvakantie tot de kerstvakantie in groep 4 (schooljaar 20-21)

Wekelijks volgen we Leefstijl lessen. Leefstijl lessen gaan bijvoorbeeld over je gevoelens uiten op een goede manier of hoe je met anderen om kan gaan.

We werken daarbij vaak in onze werkboeken en doen dit ook regelmatig in tweetallen.

Vanaf het begin van dit schooljaar werken we met een dagtaak. De kinderen kunnen zelf kiezen wanneer zij extra instructie willen volgen. Zij kunnen zich hiervoor aanmelden bij een vaste plek met een eigen wasknijper.

Hierdoor stimuleren we zelfstandigheid en leren de kinderen zelf om hulp te vragen. In groep 4 kunnen de kinderen dit al heel goed!

Meerdere keren per week gebruiken we andere werkvormen bij de lessen. Zo doen we sneeuwballengevechten bij spelling of gaan we naar buiten om actief bezig te zijn met onze doelen.

De afgelopen periode stond natuurlijk ook in het teken van Sinterklaas en kerst. Het is een drukke periode, maar vooral ook erg gezellig. De tijd met elkaar vliegt in deze periode dan ook voorbij. We hebben leuke knutselwerkjes gemaakt en zelfs pietengym gehad van juf Anja.

Nu gaan we genieten van een welverdiende kerstvakantie!

Van de zomervakantie tot de herfstvakantie in groep 4 (schooljaar 20-21)

Voor mijn gevoel zijn we al maanden bezig en dat terwijl we net 7 weken bezig zijn. Wat zijn het toch knappe kinderen in groep 4 en wat leren we al veel. Bij rekenen werken we al met getallen tot 100, bij spelling bestaan onze woorden uit meer letters en bij taal hebben we het over zelfstandige naamwoorden, bijvoeglijke naamwoorden en lidwoorden.

De eerste weken staan altijd in het teken van het creëren van een goede groepsdynamiek, maar eigenlijk was dat er al. De kinderen zijn zo ontzettend lief voor elkaar en kunnen goed voor elkaar zorgen. Taak voor dit schooljaar is dan ook om de goede sfeer vast te houden. We zijn veel bezig geweest met samenwerkingsopdrachten, omdat dat de goede groepsdynamiek versterkt en ook omdat we veel van elkaar kunnen leren.

Tijdens het thuiswerken in de coronatijd werkten de kinderen met dagtaken. De dagtaken waren zeer goed bevallen en daarom werken wij nu vast met dagtaken in de klas. Het stimuleert de kinderen om goed te leren plannen en na te denken welke taken zij eerst doen. Ook is het voor de kinderen inzichtelijk wat zij precies gaan leren gedurende de dag.

De kinderen in groep 4 werken dit jaar voor het eerst met laptops. Reuze interessant natuurlijk! Het werken met laptops was ook iets waar de kinderen erg naar uit keken.

In groep 4 begeleiden de kinderen, met de juf, altijd in tweetallen de Engelse les. Heel fijn om extra handen in de klas te hebben die staan te popelen om te helpen!

Samen met de kinderen kijk ik uit naar de volgende periode, maar eerst gaan we genieten van onze welverdiende vakantie!