• groep 7 met juf Gaby en juf Michelle

Bordrij

Huiswerk

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag

Dinsdag 24 maart Toets Engels song 3

Komende weken staat er voor spelling een woordendictee en een werkwoorden dictee en een zinnendictee op de planning. En voor taal een woordenschat toets en een taal verkennen toets op de planning.
Hieronder de hulpbladen om extra mee te oefenen.

Huiswerkbladen taal en spelling thema 5

taal thema_5_groep_7 woordenschat

Spelling categorieën thema 5

Huiswerk thema 5 gr. 7 Taal verkennen + woordenschat samengevat

Van de herfstvakantie tot de voorjaarsvakantie in groep 7 (schooljaar 23-24)

De groepen 7 en 8 hebben een geweldige excursie gedaan: naar het Rijksmuseum in Amsterdam!

Rosalie en Bram uit groep 7 schreven een verslag:

Toen we bij het museum aankwamen moesten we eerst in de rij staan. Daarna moesten we onze tas en jas in een soort rek doen en kregen we de rondleiding.

De rondleiding:

We gingen eerst een rustig plekje zoeken in het museum. Daar kon de rondleider zich even voorstellen. Zijn naam was David. Eerst kregen we naamstickertje op onze kleding. Daarna begon de rondleiding. Eerst keken we naar een beeld van sint-Floris waar stukje schedel in zaten. Dan kon de kerk er veel geld mee verdienen en keken we naar eenhoorn-hoorns. Deze waren natuurlijk niet echt van een eenhoorn, maar van een Narwal. Daarna gingen we naar de 7 hartverwarmingen, de rondleider wist veel te vertellen over deze schilderijen. Ze waren wel een beetje kapot. Dit kwam door de beeldenstorm. Daarna gingen we naar het grootste schilderij in het Rijksmuseum. Dit schilderij is 6 bij 8 meter en gaat over de slag om Waterloo. Daarna gingen we naar een schip van de VOC (nagemaakt op schaal).Toen gingen we naar de nachtwacht en de eregalerij. Daarna was het al weer tijd om terug naar de bus te gaan.

Van de zomervakantie tot de herfstvakantie in groep 7 (schooljaar 23-24)

Van de voorjaarsvakantie tot de meivakantie in groep 7 (schooljaar 22-23)

Een hele bijzondere rekenles stond er op het programma. Wat is een horizon, een kikkerperspectief en een vogelperspectief?? Dat zijn we zelf gaan uitproberen met het maken van foto’s met de iPad. In groepjes van 4 gingen ze op pad om alle opdrachten uit te voeren.

En er was weer een KJS Talentenmiddag. Er waren weer hele leuke workshops en iedereen was fijn bezig. Robotica- koken-Be happy olietjes en lekkere luchtjes- stippen verven- aquarellen – armbandjes maken- fotografie- moestuin- mad science- brandweer- breien en naaien- freerunning- voetbalclinic- spelletjes bij de kleuters- Clean up Walk. Genoeg te doen, voldoende keuze weer. Met dank aan alle hulpouders!

Biologie. Thema 2. Over de kracht van de aarde. Oefenen voor de toets op een andere manier. De kinderen hebben zelf materiaal gemaakt om ook thuis nog te oefenen. Ze hebben een eigen lapbook gemaakt. Prachtige werkstukjes over hetzelfde onderwerp. Leuk om zo bezig te zijn met leren leren. Maar ook in onze moestuin leren we een hoop. Dat zijn ook hele leuke biologie lessen. Op weer een andere manier.

En we mochten weer een ‘Kom in de klas week’ organiseren. Dit is bedoeld om grootouders de gelegenheid te geven een kijkje te nemen in de groep van hun kleinkind(eren).

Helaas zijn er kinderen waarvan de opa en oma deze dag niet kunnen komen. Dat kan gevoelig liggen. Het is natuurlijk ook gezellig als er een andere dierbare meekomt.

We zijn op excursie geweest naar de Sophiapolder. Een natuurgebied aan de rivier De Noord bij Hendrik Ido Ambacht. We moesten met een bootje over gezet worden. Dat was al leuk. Daar kregen we verrekijkers en bladen om vogels te herkennen. Want dit gebied is onder invloed van eb en vloed en daardoor een waar paradijs voor (trek)vogels. Wat hebben de kinderen gespeurd en naar restanten gezocht. We hadden een mooie collectie botjes en braakballen. In dit seizoen zitten er ook veel ganzen te broeden. We hebben meerdere nesten gezien. Een onvergetelijke dag met prachtig weer. Dank zij de vrijwilligers van ’t Weetpunt die hele leuke natuuractiviteiten voor scholen organiseren.

Van de kerstvakantie tot de voorjaarsvakantie in groep 7 (schooljaar 22-23)

We oefenen elke dag met woordlijsten lezen. Hoeveel woordjes kunnen we in 1 minuut lezen. We noemen dat racelezen. Dat doen we in tweetallen en noteren dat zelf dagelijks in een staafgrafiek. Elke dag een andere kleur. Zo zien we heel overzichtelijk hoe mooi we groeien elke dag. Want het volgende staafje komt steeds wat hoger 😉

De rapportgesprekken zijn ook weer bijna allemaal geweest. Het rapport wordt mogen de kinderen altijd van te voren inzien en later komen ze samen met hun ouders op rapportgesprek en bespreken we de mooie vorderingen van de kinderen. We ervaren als leerkrachten dat dit hele mooie en warme momenten met elkaar zijn.

We willen heel graag het rapport vernieuwen en hebben de kinderen om input gevraagd. Wat vinden ze fijn aan het rapport en wat mag er veranderen. Omdat het hun rapport is vinden we het belangrijk wat de kinderen er zelf van vinden.

In het kader van de Nationale voorleesdagen was er weer een Masked Reader op de KJS ♥. Elke dag was er een filmpje te zien waarin een leerkracht (verkleed) een verhaaltje voorlas. En de kinderen moesten op een lijst bijhouden wie het zou zijn. De kinderen van groep 7 waren hier heel goed in en hebben gewonnen!! En krijgen een moppen voorleesboek. Dat vinden we heel grappig 😀
Zelf lezen de kinderen ook heel veel en elke keer als er een boek uit is maken we een boekenrug en plakken deze op de muur. Dat is al een hele lange rij.

En ook is er weer hard gewerkt aan allerlei toetsen en CITO’s. Maar tussendoor heerlijk buiten bewegen in de frisse lucht. Want dan springen we ons volle hoofd weer lekker leeg. Al was bokjespringen best nog wel moeilijk! 😉

Bij Nieuwsbegrip hebben we gelezen en gepraat over de aardbevingen in Turkije en Syrië. Het ontstaan van aardbevingen en de gevolgen. De kanjers van groep 7 hebben gelijk een plan gemaakt om geld op te halen voor giro 555. En ze hebben meer dan €200,- opgehaald. Zo trots!!
Tijdens een rekenles gewerkt over een plattegrond.
Een rekenles ging over een plattegrond en dan met name een plattegrond om een publieke ruimte snel te verlaten. Met alle bijbehorende tekens en bordjes. We hebben dus zelf plattegronden gemaakt van de school, vanaf verschillende punten en wat de snelste route naar buiten was. Een ontruimingsplan. Dus zelf een plattegrond maken door het zelf te doen. En dan is een rekenles opeens een stuk leuker.
En tenslotte hebben de kinderen zelf ervaren hoe groot de dode hoek van een vrachtwagen is. Ze hebben in de cabine mogen zitten om te zien wat de chauffeur zou kunnen zien. Dat was een hele interessante les. Met dank aan de opa van Loek! Deze vraag op het verkeersexamen maken we niet meer fout 😀

 

Van de herfstvakantie tot de kerstvakantie in groep 7 (schooljaar 22-23)

Rekenen
De rekenlessen zijn ingedeeld in blokken. Per blok wordt er aan 4 verschillende doelen gewerkt. Daarnaast werken de kinderen aan hun eigen doelen, op hun eigen niveau werken aan groei. Er is een duidelijke opbouw in de lessen en veel ruimte voor herhaling en werken aan automatiseren. De lessen van het rekenlab zijn extra uitdagend; bijv. een hexaflexagon vouwen of werken met de Möbiusring, een ander wiskundig figuur.

Taal/ spelling
Iedere dag is er ruim aandacht voor taal en spelling. In allerlei werkvormen, met diverse materialen (digitaal, werkboekjes, thuisopdrachten, bordrijwoorden, in spelvorm) wordt er gewerkt aan een correcte spelling en aan zinsontleding/ grammatica. Bijv. een Kinderen voor Kinderen lied waar ineens de werkwoorden uit waren verdwenen en door de leerlingen zelf ingevuld moesten worden. Weer eens wat anders. Woordenschat wordt vaak regelmatig geoefend met een Kahoot quiz, een duidelijke favoriet van de kinderen.

Begrijpend lezen
Iedere week lezen we actuele stukjes tekst om het begrijpend lezen te oefenen. Met elkaar actief de tekst lezen, moeilijke woorden arceren en uitleggen en vragen beantwoorden. Zo begrijpen we bijvoorbeeld veel meer over het WK in Qatar, dan alleen het voetballen. Of waarom ontbijten zo belangrijk is om de dag mee te starten.

Zaakvakken
Iedere week is er aandacht voor geschiedenis, biologie, aardrijkskunde en/ of topografie. Met andere woorden leren over de wereld om ons heen in het nu maar ook in het verleden.

Techniek
Onder begeleiding van meester Jasper hebben onze leerlingen een heus insectenhotel gemaakt van hout. Een prachtige opdracht waar meerdere vaardigheden bij elkaar komen. Zagen, timmeren, ruimtelijk inzicht, verbinding van materialen om er maar een paar te noemen.

Engels
Iedere maandag is er Engelse les. Aan de hand van popliedjes leren we nieuwe woorden, gebruiken we deze woorden in gesprekjes of korte verhaaltjes en zetten we stapjes in de grammatica. Begin december hadden we een bijzondere les, een Engelse vriendin van de juf kwam via een videoverbinding in de les. De kinderen hadden allemaal een vraag voorbereid en we hadden een heus en leuk Engels gesprek met haar.

Sint en kerst
Wat een gezellige decembermaand hebben we met elkaar gehad. Na het trekken van de lootjes hebben we de meeste fantastische surprise uitgepakt en prachtige gedichten voorgelezen. De Sint en zijn roetveeg Pieten werden door alle leerlingen enthousiast ontvangen op het schoolplein.

Het kerstdiner op school was heerlijk! Wat hadden de kinderen, ouders/ verzorgers enorm hun best gedaan om vele heerlijke gerechten neer te zetten.

KJS got talent
Traditiegetrouw is er op de laatste schooldag voor de kerstvakantie een talentenshow waar leerlingen aan mee mogen doen. De groep koos voor een dans op het lied “1001 Arabian nights’ van Chipz. Iedereen deed mee, het optreden werd gekeken door alle leerlingen en leerkrachten.

Gym
Onder de vakkundige en professionele (bege)leiding van juf Anja hebben de kinderen tweemaal per week gym. Er is een gevarieerd lesprogramma; van balvaardigheden, tot spannende parcours en van hoogspringen tot een wedstrijd hockey of voetballen.

Creatief
Iedere week werken we aan creatieve opdrachten met verschillende materialen en doelen. De opdracht kan gekoppeld worden aan het seizoen, maar ook aan bijv. zaakvakken. Kwartetten maken voor geschiedenis of een zelfportret maken in een bepaalde kunsttechniek.

Samen naar de bieb
Twee keer hebben we samen met Karin van de bibliotheek gesproken over en gelezen in boeken. We weten welke nieuwe boeken er zijn voor onze groep en hebben met elkaar toneel gelezen. Samen lezen is stimulerend en ook nog eens ontzettend leuk. Het is fijn voor onze leerlingen dat de bibliotheek bij ons in school zit en dus altijd bereikbaar voor nieuw leesvoer.

Spelen
Voor hard en gemotiveerd werken worden de kinderen regelmatig beloond;  spelen in de grote speeltuin tijdens de pauze is daar een voorbeeld van.

Kijkmoment ouders
Een aantal keer per jaar mogen ouders/ verzorgers en familie een kijkje in de klas komen nemen. Kijken naar de werkplek en opdrachten van de kinderen of gewoon zelf zien hoe het er aan toe gaat in de klas.

Van de zomervakantie tot de herfstvakantie in groep 7 (schooljaar 22-23)

Website groep 7 – herfst 2022 

 

Rekenen  

Dit jaar zijn we gestart met een nieuwe lesmethode voor rekenen en die is heel goed ontvangen. In groep 7 wordt er iedere dag minimaal een uur gerekend en gewerkt aan o.a. breuken, procenten, kommagetallen, omtrek, oppervlakte, grote en kleine keersommen etc. Bewegend leren en zelf handelen werkt heel motiverend en stimulerend bij rekenen.  

 

Taal/ spelling 

Iedere dag is er ruim aandacht voor taal en spelling. In allerlei werkvormen, met diverse materialen (digitaal, werkboekjes, thuisopdrachten, bordrijwoorden, in spelvorm) wordt er gewerkt aan een correcte spelling en aan zinsontleding/ grammatica.  

Biologie/ moestuin  

Voor de herfstvakantie is er hard gewerkt aan het thema tropisch regenwoud en het Nederlandse bos met de begroeiing en de inwoners. Producten kunnen benoemen uit het tropisch regenwoud en waarom is het zo belangrijk deze gebieden te behouden.  

De KJS heeft ook een moestuin in Heerjansdam. Binnenkort gaat groep 7 daar weer naar toe en worden geplande werkzaamheden uitgevoerd om gewassen zo optimaal mogelijk te laten groeien.  

 

Geschiedenis/ aardrijkskunde/ topografie 

We duiken tweemaal per week in zaakvakken. De geschiedenis wordt behandeld aan de hand van de 10 chronologische tijdsvakken, waarbij we starten bij de jagers en boeren (prehistorie). Bij topografie staat dit schooljaar Europa centraal; de landen, de gebergtes, hoofdsteden en de wateren. Bij aardrijkskunde zijn we gestart met de aarde, de planeet, de zon en de klimaatzones.   

Techniek en klusklas  

Onder begeleiding van meester Jasper hebben onze leerlingen in blokken van 3 weken techniek- en kluslessen. Werken met hout, zagen, hamers, spijkers, elektriciteit om opdrachten. De excursie naar de Techplek op het OZHW Groen College in Barendrecht was fantastisch, de leerlingen hebben aan vijf uitdagende, technische projecten gewerkt en vooral ontdekkend geleerd.  

 

Gouden weken 

Vanaf de zomervakantie tot de herfstvakantie is er iedere dag aandacht voor het vormen van een positieve groep, in verschillende fases. Het vormen van een positieve groep is belangrijk; kinderen voelen zich dan veilig in de klas en kunnen dan in een positieve omgeving werken en leren.  

Gym  

Onder de vakkundige en professionele (bege)leiding van juf Anja hebben de kinderen tweemaal per week gym. Er is een gevarieerd lesprogramma; van balvaardigheden, tot spannende James Bond spellen en van hoogspringen tot een wedstrijd in grote opblaasbare ballen.  

Talentenmiddag  

Op de KJS is er aandacht voor talent in alle vormen. De talentenmiddagen is daar een mooi voorbeeld van. Kinderen kiezen zelf hun favoriete workshops en gaan daar 6 vrijdagmiddagen aan de slag. Zo kunnen ze kiezen uit: creatief met naald en draad, basketballen, kunst maken met zwerfafval, fietsen repareren, Engels, koken, een schoolkrant maken, stop motion, zingen, dansen en/ theater. En wat een enthousiasme en talenten zien we in die middagen.  

Kinderboekenweek  

De Kinderboekenweek werd op woensdag 6 oktober feestelijk geopend. De dans die hoorde bij het  GiGaGroen lied werd vol passie uitgevoerd en vele ouders waren daarvan getuige. Gedurende twee weken staat plezier in het lezen van boeken centraal. Leerlingen hebben deelgenomen aan de KJS-voorleeswedstrijd, lezen op een onverwacht leesalarm-moment, de tentoonstelling in de avond voor ouders en familie en we hadden een schrijfster op bezoek die verteld heeft over het schrijven van een boek. Op de boekenruilmarkt mochten de leerlingen zelf een boek kiezen en mee naar huis nemen.  

Fijne herfstvakantie allemaal!
Juf Femke en juf Astrid