Huiswerk

Maandag
Dinsdag  10 maart  Engels song 5

Woensdag 19 februari de taaltoets thema 5 huiswerk:
leerblad thema 5 woordenschat

leerblad taal verkennen
Donderdag 12 maart Rekenen maakblad (mee naar huis gekregen)
Vrijdag 13 maart

20 maart

Bordrijwoorden

Bordrijwoorden

Van de kerstvakantie tot de voorjaarsvakantie in groep 6.

Tijdens de kerstvakantie organiseerden wij op school een kerstmutswedstrijd met het thema: samen zijn! Natuurlijk bepalen we samen wie er wint.

We kiezen vandaag de mooiste kerstmutsenfoto uit…..wie wordt de winnaar van de ingezonden foto? Je hoort t snel…..

En de winnaar is ….. De winnaars van de kerstmutsenwedstrijd zijn bekend. Winnaars?? Jawel! Met allebei 27 stemmen ( samen 54) hebben zowel Noor als Hayden ( dus samen) gewonnen! Hartelijk gefeliciteerd meiden en hond en tante!

De eerste schoolweek van 2020 is weer achter de rug. Vandaag hebben wij o.a. gesproken over de doelen die wij behaald hebben vanuit de Ringaanpak. Zo is het doel ‘We letten op ons zelf, de juf regelt het wel’ behaald. Dit doel heeft een plek gekregen op de successenposter. Ook heeft de klas gekozen voor het ‘Levend Stratego spel’ als beloning. Deze zullen we binnenkort gaan spelen. Ook hebben wij een nieuw klassendoel toegevoegd ‘We spelen gezellig en eerlijk met elkaar.’ Bij de Leefstijlles (methode voor de sociale/emotionele vorming) hebben wij geoefend elkaar complimenten te geven en te ontvangen. Ook naar elkaar luisteren hebben wij geoefend met een aantal tips: -praat duidelijk -denk na voordat je iets zegt -laat zien hoe jij je voelt.

Vandaag hebben wij de eerste Toppie beeldende les gehad. De kinderen maakten kennis met verschillende kunstenaars en gingen daarna zelf aan de slag met een kunstwerk geïnspireerd door de stijl van de kunstenaar/ architect Friedrich Hundertwasser (1928-2000) uit Wenen. Vervolgens een les van meester Jasper. Filmpjes op de tablets maken met een special effects. Ze leerden o.a. hoe je filmpjes kon bewerken in de app iMovie. Vanmiddag ook extra aandacht besteed aan het gebruik van de agenda. Deze moeten zij elke dag mee naar school en mee naar huis nemen. Thuis elke dag in je agenda kijken en plannen wanneer je begint met leren. Op de website bij groep 6 staan de leerbladen.

Vanmiddag was het tijd voor de 2e talentenmiddag op de KJS. De kinderen van gr.3 t/m 8 zijn weer heerlijk aan de slag gegaan met allerlei verschillende workshops! Wat een diversiteit door de hele school, de gymzaal en het Midden-Inn. Bakken, kunst, een schoolkrant maken, schaken, de 3Dprinter, dans, tennis, handvaardigheid, gezelschapspelletjes spelen,voetbal, handletteren en een stopmotion filmpje maken. Wat een talenten zagen we vanmiddag weer stralen!

Vandaag een leuk spel gedaan in groep 6 bij spelling…ganzenbord maar dan met samengestelde woorden.

Actie voor het onderwijs, ook in groep 6

Ingesloten de link naar onze FILMpje Blauw har(d)t in actie. https://youtu.be/Nyl9t6asUj4 (Kopiëren en plakken in de browser)

De film staat ook op onze website: kjs-heerjansdam.nl (naar beneden scrollen op de Home pagina)

Veel kijk plezier.

We kunnen het waarderen als u het filmpje wilt delen op social media En als u het tegenkomt wilt liken.

Bedankt voor uw hulp! Team KJS

Vandaag mogen de kinderen hun onesie, pyjama of joggingspak (comfortabele kleding) aan. Pantoffels mogen ook mee. We beginnen straks met de gymles en daarna zal de vader van Luc komen vertellen over zijn beroep. Ook zullen er net als gisteren een aantal kinderen een les geven. We sluiten vanmiddag af met filmkijken en/of gezelschapsspelletjes. Ze mogen ook een kussen meenemen.

Afgelopen week hebben wij met Nieuwsbegrip het onderwerp over het Coronavirus behandeld. Ze leerden eerst het samenvatten van een tekst en ophelderen van onduidelijkheden. Dat laatste hebben wij geoefend met het woordenboek.

Casper vierde zijn 10e verjaardag!

Juf Mirjam kwam vanmorgen alvast kennismaken, heel gezellig!

Vandaag hebben wij eerst gegymd, daarna de schilderijen volgens de stijl van Hundertwasser afgemaakt en heel leuk robotauto’s in elkaar gezet en geprogrammeerd om deze vervolgens via een parcours te laten rijden.

En vandaag scheen het zonnetje zo heerlijk, dus buitenspelen was erg fijn!

Van de herfstvakantie tot aan de kerstvakantie in groep 6.

Wij deden mee aan de KinderKlimaatTop!
In de Drechtsteden hebben 250 leerlingen les gekregen over het klimaat. Zo deed groep 6 van de KJS ook mee. In de eerste les zijn verschillende thema’s behandeld die te maken hebben met het klimaat: energie, water, afval en vervoer. De leerlingen hebben zelf een thema uitgekozen dat hen het meest aanspreekt. Zij hebben gekozen voor de elektrische schoolbus. Door middel van goed samenwerken, overleggen, brainstormen en knopen doorhakken maakten zij een video waarin zij hun ideeën of plan lieten zien. De leerlingen presenteerden de video op 15 november in de Duurzaamheidsfabriek tijdens de KinderKlimaatTop.

Om een nog beter werkklimaat te krijgen in de groep, heeft de klas les gekregen van juf Eva Gooijer. Zij leerde de kinderen inzien hoe de groepsdynamiek nog meer verbeterd kon worden. We spraken met elkaar af hoe wij bijvoorbeeld met elkaar het beste kunnen samenwerken, spelen, luisteren enz.

 In de klas werkten wij aan verschillende doelen. Met rekenen leren wij o.a. het berekenen van de oppervlakte. Dit hebben wij onder andere geoefend door een vierkante meter in de klas te maken en te bekijken hoeveel kinderen daar in konden staan. Ook hebben wij op het plein de oppervlakte berekend door een plattegrond te tekenen van een huis.

Tijdens de Sinterklaasperiode hebben wij met de groep kruidnoten gebakken in de keuken en daarbij hebben wij geoefend met de verhoudingstabellen. Hoeveel kruidnootjes kan ik bakken met 320 gram deeg?
Op 5 december hebben wij het `Ik houd van Sinterklaas’ spel gespeeld. De surprises waren erg leuk geworden!

Bij meester Jasper hebben wij de afgelopen lessen leren programmeren. Dit leerden wij d.m.v. het ontwerpen van een game. De spelletjes als `Ski or die’ of `The Prince of Persia’ waren hiervoor een inspiratiebron.

De eerste weken van het schooljaar 2019-2020

De eerste zeven weken van het schooljaar zitten er alweer bijna op en dan kunnen wij lekker uitrusten van een welverdiende herfstvakantie.
We hebben de afgelopen weken al ontzettend veel geleerd in groep 6.
Naast alle reguliere lessen, hebben wij namelijk aan meerdere projecten gewerkt. Zo starttten wij met de klimaatlessen, waar wij na de herfstvakantie mee verder gaan. Bij deze lessen, aangeboden door het Lexlab, denken jullie na over de opwarming van de aarde. Jullie kregen drie Breakdance lessen aangeboden van meester Roderick van de Toppiecultuur. Bij de technieklessen van meester Jasper bouwden jullie gebouwen van ijslolliestokjes. Met de bieblessen spraken jullie over het leesboek ‘Het Hanengevecht’.
Ook hebben jullie in de anti-Pestweek o.a. aandacht besteed aan elkaar complimenteren.
We sloten deze weken af met de Kinderboekenweek over ‘Reis je mee naar de USA?’ Met aansluitend het juffenfeest met o.a. het geweldige optreden met de ‘Cardio Drums’.
Kortom op de KJS doen wij mee aan vele activiteiten om de talenten van de kinderen verder te ontwikkelen of misschien wel te ontdekken.