• groep 4 met juf Mirjam en juf Marjolein

Van de kerstvakantie tot de voorjaarsvakantie in groep 4 (schooljaar 23-24)

Van de zomervakantie tot de herfstvakantie in groep 4 (schooljaar 23-24)

Van de voorjaarsvakantie tot de meivakantie in groep 4 (schooljaar 22-23)

Na de voorjaarsvakantie werden we ineens verrast met sneeuw. Weliswaar natte sneeuw, maar dat mocht de pret niet drukken. De kinderen hebben hier alsnog leuk mee kunnen spelen.

De afgelopen periode stond in het teken van veel leuke activiteiten. Zo hadden we meester- en juffenfeest en kwam Circus Rotjeknor op bezoek. We leerden allerlei kunstjes zoals een echte acrobaat in het circus! Tussen de middag aten we overheerlijke pannenkoeken.

Ook hadden we weer als vanouds de Kom in de klas dagen. Er kwamen opa’s, oma’s, zussen, tantes en andere dierbaren van de kinderen langs in de klas. We gaven ons bezoek een inkijkje in een normale lesdag.

Als school hebben we een eigen moestuin en daar zijn we dan ook heen geweest. De kinderen hebben onder andere houtsnippers gestrooid, onkruid weggehaald, aarde overgeschept en met de kruiwagen gewerkt. Kortom, hard gewerkt!

We zijn tussendoor ook nog op schoolreis gegaan naar de Beekse Bergen. We hadden het ontzettend getroffen met het weer. We hebben gewandeld door het park en veel dieren gezien. We zijn zelfs ook nog met de boot gaan varen.

Tussendoor was er uiteraard tijd om in de speeltuin te spelen.

Na de vakantie zijn we ook weer begonnen aan een nieuwe reeks van talentmiddagen. De kinderen konden zich weer inschrijven voor een activiteit naar keuze. Zo gingen er kinderen schilderen, koken, naar de brandweer, sporten, etc.

Aan het eind van deze leuke, gezellige periode vierden we Pasen met elkaar. De ouders van de ouderraad organiseerden een heerlijke brunch en we zochten naar paaseieren.

Van de kerstvakantie tot de voorjaarsvakantie in groep 4 (schooljaar 22-23)

Het jaar zijn we met een knaller begonnen. We begonnen met vuurwerk via het digitale schoolbord bekijken en gingen daarna met kinderchampagne met elkaar proosten. Het eerste halfjaar is voorbij gevlogen en we gaan weer een gezellig halfjaar tegemoet.

De afgelopen periode hebben de kinderen een dramales gehad wat georganiseerd was door een stagiaire. De opdracht was om een sprookje uit te beelden in een paar fragmenten en de andere kinderen moesten het sprookje gaan raden.

In de klas werken we veel samen. We willen de interactie tussen kinderen op een goede manier (leren) stimuleren. Zo werken de kinderen samen tijdens de leefstijllessen, maar bijvoorbeeld ook tijdens de rekenlessen. Bij de rekenlessen maken we veel gebruik van materialen, zoals speelgeld en blokjes.

We hebben ook de afsluiting gehad van de talentenmiddag. Het was wederom een groot succes. De kinderen waren onder andere bezig met kunst, techniek, koken, spelletjes spelen met kleuters, voetbal, techniek met naald en draad, etc. Voor ieder was er eigenlijk wel wat.

De nationale voorleesdagen hebben we ook uitgebreid behandeld. We hadden de Masked reader en daarbij waren de leerkrachten dagelijks verkleed aan het voorlezen. Ook kwamen er diverse ouders en een oma langs om voor te lezen in de klas.

Van de herfstvakantie tot de kerstvakantie in groep 4 (schooljaar 22-23)

We zitten alweer bijna op de helft van dit schooljaar. De afgelopen weken zijn snel voorbij gegaan. Een groot gedeelte van deze weken stond natuurlijk in het teken van Sinterklaas. Elke dag keken we trouw het Sinterklaasjournaal.

We kregen zelfs met regelmaat een opdracht van Sinterklaas of een piet. Zo moesten we stoomboten maken ter ere van de nieuwe stoomboot van Sinterklaas en gingen we medailles maken voor de pieten. Rommelpiet was ook dit jaar weer langs geweest en wat een rommel was er achtergelaten.

De verjaardag van Sinterklaas vierden we uitgebreid. We gingen op bezoek bij Sinterklaas, speelden spellen in de klas, keken een film, gingen een cadeau uitzoeken in de schatkamer en gingen naar de disco.

Tussen de Sinterklaas drukte door was er ook tijd om hard te werken. We leerden nog meer moeilijke sommen en woorden. Deze lessen kregen zo nu en dan een leuke draai, want dan gingen de kinderen op een bewegende manier leren. Zo zochten we in de klas naar woorden, schreven we buiten woorden op met stoepkrijt en werkten we samen op een bewegende manier. Naast het bewegen gebruiken we bij rekenen ook veel materialen. We hebben een begin gemaakt aan keersommen en dit maakten we inzichtelijk door geld te gebruiken.

Juf Karin van de bibliotheek is ook bij ons langs geweest én we zijn bij juf Karin geweest. Juf Karin heeft ons met allerlei boeken kennis laten maken. Ook zijn de kinderen met de eigen juf naar de bieb gegaan om nieuwe boeken uit te kiezen voor in de klas.

De kinderen zijn ook weer naar de lessen van meester Jasper geweest. Daar hebben we techniek gehad en leerden we weer nieuwe dingen over techniek.

Na de drukte rondom Sinterklaas moest ook de kerstboom versierd worden. Dat mochten de kinderen zelf doen en de boom is werkelijk prachtig geworden.

De kinderen en de juffen gaan nu genieten van een welverdiende kerstvakantie. We willen iedereen een gelukkig, liefdevol en gezond 2023 wensen. Tot na de vakantie!

Juf Marjolein en juf Melissa

Van de zomervakantie tot de herfstvakantie in groep 4 (schooljaar 22-23)

De weken zijn weer voorbij gevlogen. De eerste schoolweken waren nog erg warm en nu zitten we alweer in herfstachtige dagen.

Wat hebben we in groep 4 al veel geleerd. Tijdens de rekenlessen zijn we druk bezig geweest met klokkijken, getallen tot en met 100 op de getallenlijn plaatsen en sommen onder de 20 over het tiental uitrekenen.

De kinderen vinden het erg leuk dat ze in groep 4 een ‘eigen’ laptop krijgen. Deze gebruiken ze vooral voor de spelling- en taallessen.

In groep 3 bestond een groot deel van de lestijd uit lezen, maar nu krijgen we echte taalles, waarbij we leren wat werkwoorden, zelfstandige naamwoorden, bijvoeglijke naamwoorden en lidwoorden zijn. Omdat dit altijd moeilijke onderdelen zijn wordt het het komende jaar vaak herhaald.

De eerste weken staan altijd in het teken van het creëren van een goede groepsdynamiek. We zijn veel bezig geweest met samenwerkingsopdrachten, omdat dat de goede groepsdynamiek versterkt en ook omdat we veel van elkaar kunnen leren.

Tijdens de kinderboekenweek GIGAGROEN hebben we het boek “De boom met het oor” van Annet Schaap gelezen en hebben we een boom met oren in de klas gemaakt, liedjes gezongen en hebben we een groene straat gemaakt.

Samen met de kinderen kijken we uit naar de volgende periode, maar eerst gaan we genieten van onze welverdiende herfstvakantie!

Van de herfstvakantie tot de kerstvakantie in groep 4 (schooljaar 22-23)

We zitten alweer bijna op de helft van dit schooljaar. De afgelopen weken zijn snel voorbij gegaan. Een groot gedeelte van deze weken stond natuurlijk in het teken van Sinterklaas. Elke dag keken we trouw het Sinterklaasjournaal.

We kregen zelfs met regelmaat een opdracht van Sinterklaas of een piet. Zo moesten we stoomboten maken ter ere van de nieuwe stoomboot van Sinterklaas en gingen we medailles maken voor de pieten. Rommelpiet was ook dit jaar weer langs geweest en wat een rommel was er achtergelaten.

De verjaardag van Sinterklaas vierden we uitgebreid. We gingen op bezoek bij Sinterklaas, speelden spellen in de klas, keken een film, gingen een cadeau uitzoeken in de schatkamer en gingen naar de disco.

Tussen de Sinterklaas drukte door was er ook tijd om hard te werken. We leerden nog meer moeilijke sommen en woorden. Deze lessen kregen zo nu en dan een leuke draai, want dan gingen de kinderen op een bewegende manier leren. Zo zochten we in de klas naar woorden, schreven we buiten woorden op met stoepkrijt en werkten we samen op een bewegende manier. Naast het bewegen gebruiken we bij rekenen ook veel materialen. We hebben een begin gemaakt aan keersommen en dit maakten we inzichtelijk door geld te gebruiken.

Juf Karin van de bibliotheek is ook bij ons langs geweest én we zijn bij juf Karin geweest. Juf Karin heeft ons met allerlei boeken kennis laten maken. Ook zijn de kinderen met de eigen juf naar de bieb gegaan om nieuwe boeken uit te kiezen voor in de klas.

De kinderen zijn ook weer naar de lessen van meester Jasper geweest. Daar hebben we techniek gehad en leerden we weer nieuwe dingen over techniek.

Na de drukte rondom Sinterklaas moest ook de kerstboom versierd worden. Dat mochten de kinderen zelf doen en de boom is werkelijk prachtig geworden.

De kinderen en de juffen gaan nu genieten van een welverdiende kerstvakantie. We willen iedereen een gelukkig, liefdevol en gezond 2023 wensen. Tot na de vakantie!

Juf Marjolein en juf Melissa

Van de zomervakantie tot de herfstvakantie in groep 4 (schooljaar 22-23)

De weken zijn weer voorbij gevlogen. De eerste schoolweken waren nog erg warm en nu zitten we alweer in herfstachtige dagen.

Wat hebben we in groep 4 al veel geleerd. Tijdens de rekenlessen zijn we druk bezig geweest met klokkijken, getallen tot en met 100 op de getallenlijn plaatsen en sommen onder de 20 over het tiental uitrekenen.

De kinderen vinden het erg leuk dat ze in groep 4 een ‘eigen’ laptop krijgen. Deze gebruiken ze vooral voor de spelling- en taallessen.

In groep 3 bestond een groot deel van de lestijd uit lezen, maar nu krijgen we echte taalles, waarbij we leren wat werkwoorden, zelfstandige naamwoorden, bijvoeglijke naamwoorden en lidwoorden zijn. Omdat dit altijd moeilijke onderdelen zijn wordt het het komende jaar vaak herhaald.

De eerste weken staan altijd in het teken van het creëren van een goede groepsdynamiek. We zijn veel bezig geweest met samenwerkingsopdrachten, omdat dat de goede groepsdynamiek versterkt en ook omdat we veel van elkaar kunnen leren.

Tijdens de kinderboekenweek GIGAGROEN hebben we het boek “De boom met het oor” van Annet Schaap gelezen en hebben we een boom met oren in de klas gemaakt, liedjes gezongen en hebben we een groene straat gemaakt.

Samen met de kinderen kijken we uit naar de volgende periode, maar eerst gaan we genieten van onze welverdiende herfstvakantie!